تبلیغات
جیمز باند - درباره‌ی ترانه‌ای که ADELE برای جیمز باند خواند
 
جیمز باند
ما می ایستیم حتی اگر اسمان فرو بریزد
درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : جیمز باند
نویسندگان
نظرسنجی
از کدوم یکی از بازیگران جیمز باند بیشتر خوشتون اومد؟








از جان بری تا ریتا کولیج، از شرلی بیسی تا دوران دوران،از سر پل مک کارتنی تا مدونا وحالا آدل لیست بلند بالایی از خواننده های بزرگ دنیا هستند که برای مجموعه فیلمهای باند ترانه های فراموش نشدنی را خوانده اند.ترانه هایی که بیننده اثر را تا اعماق وجودش جذب ملودی های زیبا و اجراهای بینظیر ستارگان موزیک دنیا میکند.

قبل از بررسی آخرین ترانه فیلم های جیمز باند با صدای آدل،دانستن تاریخچه ای از آنچه در این 50 سال گذشته خالی از لطف نیست

لطفا به ادامه مطلب...



اولین بار و در سال 1962 در فیلم "Dr. No" و با ملودی زیبای مونتی نورمن و با اجرای جان بری و ارکتسر سمفونی بزرگش به همراه دو تم دیگر در این فیلم ترانه های فیلم های باند به جزء جدایی ناپذیر از فیلم های تعلیق آمیز و پر از کشمکش و تنش آن تبدیل شدند. این اثر در چارت موزیک آمریکا(بیلبورد) و در انگلستان نتوانست به جایی برسد ولی تم اصلی موزیک این فیلم یعنی "James Bond Theme"

توانست به مقام سیزدهم چارت انگلستان برسد و به مدت 13 هفته در میان 75 ترانه برتر جای بگیرد.

در قسمت دوم این مجموعه یعنی "From Russia with Love" که یکی از بهترین فیلم های تاریخ سینمای دنیا در ژانر خود محسوب میشود لیونل بارت به همراه جان بری ملودی اثر را ساختند و دوباره جان بری به همراه مت مونرو این اثر را ضبط کردند که به مکان سی و نهم چارت انگلستان رسید ولی موزیک تیتراژ پایانی فیلم که در واقع همراه با صدای مت مونرو بود به مکان بیستم چارت انگلستان رسید و 13 هفته هم در بین 75 ترانه برتر دوام آورد.

"Goldfinger" سومین فیلم از مجموعه باند بود که با ملودی زیبای جان بری و شعر زیبای آنتونی نولی و لزلی بریکیوز و با صدا ی خواننده ولزی یعنی شرلی بیسی به مکان هشتم چارت آمریکا و بیست و یکم چارت انگلستان رسید و این مجموعه بصورت یک آلبوم جداگانه به بازار آمد و به مکان اول البوم چارت آمریکا رسید و 70 هفته در میان 200 آلبوم برتر ماند و در انگلستان به رتبه چهاردهم آلبوم چارت این کشور رسید.

ازدیگر ترانه های شاخص مجموعه باند میتوان به شاهکار سر پل مک کارتنی یکی از اعضای گروه بیتلز اشاره کرد که در سال 1973 و برای فیلم "Live and Let Die" توسط این اسطوره بزرگ موزیک دنیا خوانده شد و مثل همیشه خودش بخش اعظم تولید و ساختن ملودی این ترانه را بر عهده گرفت و موفقیت این اثر در حدی بود که بعنوان اولین ترانه از سری فیلمهای باند کاندید دریافت جایزه اسکار برای بهترین ترانه اصلی شد و البته در چارت آمریکا و انگلستان هم به مکان های دوم و هفتم رسید.

در سال 1985 و برای سری دیگر این فیلم با عنوان "A View to a Kill" این بار گروه راک دوران دوران ترانه ای به همین اسم خواندند که برای اولین بار در تاریخ 50 ساله موسیقیایی مجموعه جیمز باند به مکان اول چارت موزیک آمریکا رسید و تنها اثری از این سری 23 قسمتی تبدیل شد که به رده اول در چارت های موزیک رسید.

در سه سری آخر این مجموعه قبل از "Skyfall" مدونا،کریس کارنل و آلیشا کیز به همراه جک وایت ترانه های این اثر را اجرا کردند که موفقیت خیلی زیادی از لحاظ فروش در بازار موزیک در بریتانیا و آمریکا نداشتند.

 

در طول این 50 سال خواننده های بزرگی مثل جانی کش ترانه ها ی بسیار زیبایی برای این فیلم اجرا کردند که اثر های دیگری به این کارها ترجیح داد شد ند.

اقتباس های بسیاری از روی آثار موسیقی فیلمهای باند برگرفته شده که از نمونه های شاخص آن میتوان به ترانه "GoldenEye" با صدای بونو و عضو اصلی گروه موسیقی

U2 و همینطور ترانه "The World Is Not Enough" با صدای جکی مور و اقتباس 14 خواننده از تم اصلی موسیقی جیمز باند اشاره کرد.

در طول 50 ساخت موسیقی برای مجموعه باند سازندگان زیادی وقت وانرژی خود را برای هر چه بهتر شدن این آثار انجام دادند که بار اصلی را جان بری با تولید موسیقی برای نه فیلم و بعد از او دیوید آرنولد با پنج موسیقی فیلم برعهده داشتند.

 

اما بعد از این مقدمه مسیری که منجر به انتخاب آدل بعنوان خواننده آخرین سری از مجموعه فیلم های باند شد را مورد بررسی قرار میدهیم:

 

شاید مهمترین دغدغه سازندگان این فیلم از لحاظ موسیقیایی انتخاب خوانند ه ای بود که بتواند همگام با جایگاه این فیلم و موفقیتش در اکران، اثر زیادی در تولید هیجان و تعلیق با کلامش در فیلم داشته باشد.برای این منظور انتخاب یک خواننده خوب کار بسیار بسیار سختی بود.در دورانی که شاید بی اصالتر ترین دوره در تاریخ موسیقی باشد و ترانه هایی بی محتوا،بدون بار کلامی و صرفا جهت فروش برای قشر خاصی تهیه میشود این انتخاب بسیار بسیار سخت بود.دوران فعلی دوران موزیک

Auto-Tune هست یعنی دورانی که ترانه ها از لحاظ ساختاری شباهت بسیار زیادی به هم دارند و گویا بجز معدود خوانند ه ها و گروه های با اصالت،دیگر اصالتی برای موسیقی باقی نماند است به شکلی که حتی بزرگان این عرصه از سر پل مک کارتنی تا بونو واز نوئل گالاگر تا کنی چسنی درمورد بازار و موسیقی ای حرف میزنند که انگار همه خوانندگان و ترانه هایش به شدت شبیه هم هستند و اگر اسم خواننده روی اثر درج نشود نمیتوان آنها را به راحتی از هم تشخیص داد. دورانی که موزیک درخشان راک و جاز و کانتری جای خود را به آثار سخیفی از موسیقی هیپ-هاپ و موزیک بلوز میدهند و خواننده های این سبک ها حتی به

بزرگانشان مثل باب مارلی یا دکتر دره وفادار نمی مانند. برای تولید موسیقی این فیلم شاید هیچ نامی معتبر تر از توماس نیومن در حال حاضر یافت نشود.کسی که سابقه کاندید شدن ده بار برای اسکار و جشنواره های بزرگ فیلم دنیا مثل گلدن گلوب و بفتا و جشنواره های بزرگ موسیقی دنیا مثل گرمی را با تولید موسیقی فاخر برای آثاری چون "WALL-E"و" Little Women"و"American Beauty"و"Revolutionary Road" و مجموعه طولانی از آثار برتر سینمای جهان در کارنامه دارد.

اما انتخاب آدل بعنوان خواننده این ترانه شاید یكی از انتخاب های دشوار برای خواندن موسیقی این فیلم بود چون از یك سو خواننده های با اعتبار بالا در حد استانداردهای این فیلم در این چند سال اخیر خیلی كم شده اند وهم اینكه سبك موسیقی در دنیا به سویی حركت میكند كه با تلسكوپ هم نمیتوان كارهای با ارزش زیادی پیدا كرد.به همین دلیل شاید یكی از معدود انتخاب های موجود خواننده ای بود كه دنیا رو با دو البوم بینظیر خودش به لرزه در آورد.آلبوم 19 و آلبوم 21 كه هر دو جزء پرفروشترین آلبوم های موسیقی دنیا هستند و به نوعی موسیقی سل را احیا كردند.صدای بی نظیر و توانایی اجرا قطعات بسیار سخت ونت هایی كه خواننده های فعلی كمتر از پس خواندن آن بر میآیند شاید حق انتخاب دیگری باقی نمیگذاشت. زمزمه های بسیاری از ابتدای سال مبنی بر حضور آدل در این پرو‍ژه وجود داشت و با مصاحبه ای كه در سپتامبر سال 2011 با جاناتان روس یكی از معروف ترین مجریان تالك شو در بریتانیا داشت و صحبت از یك پروژه ویژه داشت و همینطور مصاحبه با كانال

NRJ و صحبت از ضبط یك ترانه كه هیچ ارتباطی به آلبوم جدیدش ندارد تقریبا همه را مطمئن كرد كه در این لاتاری بزرگ ،برنده آدل خواننده با استعداد و بی نظیر بریتانیایی است.او در سپتامبر 2012 چندین بار در استودیوهای ابی رود كه محل ضبط آلبوم های سلاطین موزیك جهان بوده و هست دیده شد و در همان ماه ریان تدر خواننده اصلی گروه "OneRepublic" در صفحه خود در سایت توییتر توییتی منتشر كرد مبنی بر اینكه این آهنگ را شنیده و از نظرش بهترین آهنگ تاریخ فیلم های جیمز باند بوده واین حرف را كسی زده كه در تمام پروژه های موفق و ساختن ملودی و نوشتن آهنگ برای خواننده های دیگرید طولایی دارد و یك وزنه در موزیك امروز آمریكا به شمار میرود.سرانجام انتظارها به پایان رسید و آدل در اول ماه اكتبر سال 2012 رسما بعنوان خواننده ترانه فیلم جدید از مجموعه جیمز باند معرفی شد و ترانه ای كه قرار بود ابتدا "Let The Sky Fall" نام بگیرد به "Skyfall" تغییر نام داد.

البته در ابتدا پذیرش خواندن ترانه سری فیلم های باند برای آدل با استرس زیادی همراه بود ولی بعد از خواندن متن ترانه و ملودی آن و همینطور اعتماد به پل اپورث آدل قبول كرد این چالش بزرگ را قبول كند و برگه زرین دیگری بر كارنامه درخشان هنری اش اضافه كند. همچنین مشخص شد كه كار اصلی بر روی این اثر در ماه های می و آگست سال 2012 انجام شده بود و در واقع در ماه سپتامبر آخرین تنظیمات بر روی این آهنگ اعمال شد و بامداد 5 اكتبر بعنوان زمان انتشار این ترانه در انگلستان و آمریكا مشخص شد كه به صورت دیجیتال و قابل دانلود از فروشگاه های الكترونیكی خرید موزیك مثل آیتیونز و همینطور به شكل فروش در فروشگاه های عرضه محصولات موسیقی در دسترس قرار گرفت. اما آدل برای پروسه ضبط و تولید این آهنگ بدون ذره ای تردید از پل اپورث دعوت كرد و پل كسی بود كه سهم بسیار بزرگی در موفقیت آلبوم21 آدل داشت و شاید نقطه اوج این مشاركت رو بتوان در ترانه فوق العاده موفق "Rolling In The Deep" مشاهده كرد. ترانه ای كه انقلابی در دنیا به راه انداخت و به 7,577,383 كپی از این ترانه فقط در آمریكا به فروش رسیده است.ترانه ای كه یكی از اجزای آلبوم بی نظیر 21 آدل بود كه در عرض كمتر از دو سال از زمان انتشار آن 10 میلیون كپی از آن در آمریكا و 25 میلیون كپی از آن در كل جهان به فروش رفته است.آلبومی كه سراسر آن درباره آدل بعنوان عاشق دلشكسته ای بود كه درباره عشق از دست رفته اش میخواند و بعد از 1.5 سال بالاخره مشخص شد كسی كه باعث شد آدل این آلبوم بینظیر رو بعنوان تجربه سنگین یك رابطه عاطفی كه منجر به جداییش از عشق زندگیش شد بخواند چه كسی بود.

نویسنده کافه سینما ادامه می‌دهد: در مقام مقایسه با "Rolling In The Deep" این ترانه انرژی خیلی بیشتری به شنونده منتقل میكند و برخلاف آن ترانه كه آدل را در اقیانوس طوفانی و پر از بحران و در اوج استیصال نشان میدهد اینجا آدل به قول جودی روزن منتقد مجله رولینگ استون از استیصالی كه در آلبوم 21 و به طور اخص در ترانه های "Rolling In The Deep" و "Someone Like You"

وجود دارد، خارج میشود و انرژی بیشتری به شنونده منتقل میكند.به قول همین منتقد آدل برای ساختن ترانه های مجموعه جیمز باند به دنیا آمده چون صدای بینظیرش تم ملودرام فیلم رو به خوبی منتقل میكند واو را الهام گیرنده از خالق سه اثر از بیست و سه اثر مجموعه جیمز باند یعنی شرلی بیسی میداند.تنها ایراد گرفته شده از این ترانه توسط این منتقد مجله بزرگ موسیقی دنیا توجه بیش از حد به مضامین عاشقانه هست كه در جای خود بی نظیر هستند ولی شاید به سبك این فیلم ضربه وارد كنند.

اشارات مختص به فیلم های جیمز باندی مثل قطعه ای از ترانه آدل

(“You may have my number, you can take my name but you’ll never have my heart”)

و اشاره مستقیم به عنوان فیلم در بخش دیگر ترانه

(“When the sky falls, when it crumbles, we will stand tall”)

اسکای فال آدله

واکنش‌ها، فروش و نظر منتقدان:

توجه نیل مك كورمیك منتقد روزنامه وزین دیلی تلگراف را به خود جلب كرده است و همینطور تركیب بینظیری از پیانو ودرام و سیزده ثانیه انتهایی ترانه كه با نت بالا و با خواندن اسم اثر توسط آدل به پایان میرسد و به نظر میرسد آدل از این منتقد هم نمره بسیار بالایی گرفته چون او هم همانند منتقد مجله رولینگ استون آدل را یك خواننده زاده شده برای خواندن ترانه های جیمز باند میخواند.البته تنها انتقادی كهنیك به این ترانه میگرد تم قابل پیش بینی آن است.

 تاد مارتنس منتقد لوس آنجلس تایمز معتقد است با اینكه این اثر آدل دوام زیادی بجز دوره فروش فیلم در گیشه نخواهد داشت ولی كلیت كار و ترانه را بسیار مثبت،قوی و پر از انرژی و دقیقا بر مبنای فیلم های جیمز باند میداند.او معتقد است آدل در این ترانه كمتر به خودش شبیه است و بیشتر خود را فدای داستان فیلم میكند و بر این مبنا ترانه ای ماندگار ثبت كرده است و اعتقاد دارد تمام استانداردهای لازم برای یك اثر كلاسیك در این كار به طور كامل به چشم میخورد.

منقد سایت بزرگترین شبكه موسیقی دنیا یعنی

MTV هم آدل را به همرا شرلی بیسی و سر پل مك كارتنی و كارلی سیمپسون بعنوان خوانندگانی كه تم كلاسیك این اثر را احیا كرده اند معرفی میكند و همینطور وال استریت جورنال و هالیوود ریپورتر هم این اثر را اثری شاخص و بزرگ به همراه اركستری قوی و متفاوت معرفی میكنند.

اما از لحاظ فروش این ترانه، طبیعتا باید انتظار داشت بیشترین آمار فروش در دو سوی اقیانوس اطلس یعنی در انگلستان و آمریكا باشد كه همین وضع هم در چارت های موسیقی كشورهای مختلف و از جمله این دو كشور حكم فرماست.

با توجه به اینكه تا به حال هیچ ترانه ای از مجموعه فیلم های باند در رتبه اول چارت موسیقی انگلستان جای نگرفته است انتظار میرفت در زمان انتشار آن دقت بیشتری به عمل آید چون آدل در اوج محبوبیت خود به سر میبرد و اگر این محبوبیت با محبوبیت مجموعه فیلم های جیمز باند تركیب شود باید انتظار فروش بسیار بالایی را داشت كه البته همینطور هم شد ولی این ترانه در بامداد جمعه 5 اكتبر به صورت نسخه قابل دانلود از فروشگاه های الكترونیكی خرید موسیقی و همینطور مغازه های مختص به این كار عرضه شد در حالیكه قاعدتا همه ترانه ها و آلبوم های جدید در انگلستان روز دوشنبه و در آمریكا روز سه شنبه وارد بازار میشوند آدل در انگلستان 4 روز را برای فروش آهنگش از دست داد ولی در همان 48 ساعت یعنی تا پایان روز شنبه كه چارت انگلستان بسته میشود( در نهایت ساعت 10.5 شب به وقت تهران در روز یكشنبه چارت قطعی اعلام میشود)84500 نسخه از این ترانه به فروش رفت كه در رتبه چهارم قرار گرفت با این توضیح كه فقط 1000 نسخه با ترانه شماره 2 اختلاف داشت و البته حدود 20000 نسخه با ترانه جدید ریحانا به عنوان ترانه اول اختلاف داشت ولی اگر این ترانه طبق قاعده در همان روز دوشنبه به بازار عرضه میشد به مكان اول می رسید و دوباره باید چند سال صبر كرد تا ببینیم این بار این ركورد شكسته میشود یا نه.هفته بعد ،از روز دوشنبه آدل توانست با ا فروش 91800 نسخه به مكان دوم چارت انگلستان صعود كند و تا امروز با 490400 نسخه فروش این ترانه در انگلستان در مكان بیستم پرفروشترین ترانه های امسال انگلستان قرار دارد و نباید فراموش كرد آدل برای فروش این اثر تنها 2 ماه زمان در اختیار داشت و اگر این ترانه در ابتدای سال میلادی یا 3 ماه اول آن منتشر میشد شاید جزء سه ترانه برتر سال انگلستان از حیث فروش قرار میگرفت.این ترانه از حیث فروش به همراه ترانه دوران دوران تنها ترانه های مجموعه جیمز باند هستند كه توانسته اند در چارت انگلستان به جایگاه دوم برسند.

در آمریكا این ترانه در هفته اول 261000 نسخه فروخت و به جایگاه هشتم صد ترانه برتر موسیقی آمریكا رسید كه این فروش تنها در سه روز بدست آمد كه در نهایت منجر به افزایش ده درصدی در فروش آلبوم آخر آدل نیز شد و تا امروز این ترانه 1,038,542 نسخه در آمریكا فروخته است.

در ایرلند هم این ترانه فقط بوسیله دانلود توانست به مكان اول چارت برسد و در كانادا به مكان سوم،در استرالیا به مكان پنجم،در آلمان و فرانسه و ایتالیا به همراه سوئیس و چند كشور دیگر (9 كشور)به مكان اول چارت رسید و بعد از اكران عمومی فیلم،حدود شصت وهشت درصد بر فروش این ترانه افزوده شد وتا به امروز 2.3 میلیون نسخه از آن در سر تا سر جهان به فروش رفته است.

این اثر به دو شكل دانلود و نسخه فیزیكی(به همراه سی دی)عرضه شده كه در مورد اول فقط خود ترانه و در مورد دوم ترانه به همراه نسخه بدون كلام آن به بازار عرضه شده است كه نسخه منتشر شده در بازار با كیفیت اصلی در ادامه این مقاله می آید.

موزیك ویدیوی این اثر به دلیل باردار بودن آدل بعد از ضبط كامل آن تنها به شكل ویدیوی همراه با متن عرضه شد كه البته داشتن تم این مجموعه آن را از فرم یكنواخت در آورد ولی قطعا در ماه های بعد موزیك ویدوی اصلی ترانه به همراه صحنه هایی از فیلم منتشر خواهد شد.





نوع مطلب :
برچسب ها : ادل، اسکای فال،
لینک های مرتبط :
یکشنبه 18 فروردین 1392 01:14 ق.ظ
دنیا ادل...واقعا صداش تکه!من نمیدونم ریحانا با اون همه جلف بازی چه محبوبیتی داره؟!مثل اینکه جلف بازی تو خارج خیلی طرفدار داره!اما با این حال هم صدای ادل و هم تبپ و حتی مدا موهاش هم با بقیه فرق داره...اما راجع به اسکای فال که نمیشه حرف زد بهتر آهنگ اسکای فال من تا حالا برا فیلم های جیمز باند ندیدم!اگه دقت کرده باشید ادل بعد از چند وقت یک تک آهنگی رو توسط فیلم به بازار داد هم جایزه گلدن گلوب گرفت و هم اسکاد.اون بعد از دو سال یه آلبوم زد که کل دنیا رو ترکوند و شش جایزه گرمی رو گرفت!
ادل تکه
Adele is best in world
جیمز باند

درسته
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.





آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی
***
 
 
بالای صفحه